Ursprungligen postat av svampdamp
Hur ser vertikalhastigheten ut för din kärra ksv/pilot och hur ändras den till cruise? Har ni någon speciell vhastighet vid T/O samt Climb? Förstår att även vikt spelar en roll i sammanhanget?
Andra faktorer? När jag flög från Arlanda i A319 gick det väldigt fint och lungt upp men sen när jag åkte från Wien till Arlanda i samma modell gick det upp med en jädra fart helt plötsligt. Blev nästan lite rädd.
A319 vad jag har hört har ett rykte att vara en rapp jävel.
Helt omöjligt att säga, hur fort vi stiger beror på våran vikt. vindändringar ändrar också hur fort vi stiger för stunden.
Men generellt brukar det ta ca 20 min att stiga till vår cruise höjd som är högre ju lättare vi är.
Hastigheten vi flyger med beror på hur mycket motvind/medvind vi har.
Ju mer motvind, desto fortare flyger. Det minskar bränsleförbrukningen för att vi spenderar mindre tid i motvinden. Motsatta gäller för medvind, då saknar vi ner för att vi helt enkelt spenderar mer tid i medvinden.
Sen är det omöjligt för en passagerare att känna hur fort vi klättrar eller hur fort vi flyger. Det passagerare känner är acceleration i något led, dvs g krafter. Så ju fortare du stiger nosen uppåt eller neråt ger en känsla av att flygningen är mycket aggressivare.