2011-05-22, 20:04
506
Ursprungligen postat av Cliffak
Flygplan går rent tekniskt att hålla igång i stort sett hur länge som helst, det är bara en fråga om kostnad. Man fasar ut dem när det inte längre är ekonomiskt att flyga med dem. Äldre flygplan har högre underhållskostnader och drar mer bränsle, och det är främst bränslekostnaderna som gör att man gärna köper nya plan och genomför åtgärder som sänker förbrukningen på den existerande flottan (tex montering av winglets).

Ett gammalt plan som underhålls som det ska är inte farligare att flyga med än ett nytt. Det mesta förutom själva skrovet och vingarna är sannolikt bytt minst en gång på ett 25 år gammalt plan.

I USA flygs det fortfarande med DC-9, där en del exemplar levererades i slutet av 60-talet. Det är inget fel på dem, tvärtom är det en mycket pålitlig och "ruggad" flygplanstyp. De gamla motorerna har dock hög bränsleförbrukning och bullernivå vilket gör att det blir mer lönsamt att köpa nytt, och bullerkraven blir allt strängare vilket gör att förr eller senare måste de bytas ut ändå.


Ok, blev lite klokare iallfall

Men hur säkra är motorerna i "de gamla" Fokker 70 och md-87orna? Jag har hört att det i nyare motorer finns automatiska brandsläckare etc? Sen tycker jag det känns läskigt att att motorerna sitter så tätt ihop, det måste ju öka risken för att båda slås ut vid krock med en ett gäng fåglar... :/