2011-05-24, 19:56
Ursprungligen postat av 506
Sen undrar jag hur det fungerar med stabiliteten i luften, har alla plan som används idag en datorstyrd stabilisator och isåfall - vad händer om den slås ut under en flygning? Är det relativt lätt eler svårt att hantera planet då? Läste någonting om att md-80 serien kan vara svåra att kontrollera vid landning?

Och en sista fråga för den här gången - hastighetsmätaren, är det det lilla röret som skjuter ut vid nosen på planen? Läste någonstans att hastighetsmätaren slagits ut och slutat fungera vid ett fåtal olyckor?


MD-80 har inte datorstyrd stabilisator, den har såvitt jag vet något så low-tech som vajerstyrda trimtabbar som i sin tur flyttar styrytan. Fördelen med det systemet är att det är näst intill idiotsäkert. Från de två stora tillverkarna är det bara A320/330/340/380 samt B777/787 som är "fly by wire" fullt ut.

Hastighetsmätaren använder ett pitotrör som alldeles riktigt sticker ut fram, samt en statisk port som sitter på kroppen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pitot-static_system

På gamla plan (och de flesta små privatplan) är hastighetsmätaren mekanisk och direktkopplad till pitot-statiska systemet, medan detta system på moderna trafikflygplan är inkopplat till en sk luftdataenhet som gör om ingångsvärdena till digitala värden som presenteras för piloterna på skärmarna i cockpit.