Ursprungligen postat av Mula
Tycker det låter konstigt att någon kommit så ur kurs att TCAS:en larmade, det är i allmänhet rätt stor separation mellan departure och arrival på Arlanda.
Enligt artikeln hade de en separation på 1000 fot vilket är tillräckligt.
Ursprungligen postat av Hefaiston
(det behöver t.ex inte vart ett RA man fått utan ett TA).
Eftersom de gjorde en undanmanöver, får man väl anta att det rört sig om en
TCAS RA.
Om ett plan är klarerat att sjunka till t.ex. 6000 fot och ett annat att stiga till 5000 fot och de närmar sig sina respektive höjder lite för snabbt, kan det ibland utlösa en kollisionsvarning trots att risk för kollision inte förelegat.
Som pilot försöker man undvika detta genom att minska stig- eller sjunkhastigheten när man närmar sig höjden man är klarerad till.
Det som förvånar mig är att passagerarna ens märkte något.
En korrekt utförd undanmanöver vid en RA innebär för det mesta ganska små justeringar av nosläget.