Ursprungligen postat av Blundetto
Det är väldigt lätt att inte bli avhyst från tågen, se bara till att ha en giltig biljett. Märklig kundpolicy? Folk som åker tåg utan att betala för sig är inte kunder hos SJ. De är lika lite SJ:s kunder som den som snattar på ICA är en kund hos ICA.
I detta fall tycks det ha rört sig om felregistrerad biljett som kvinnan erbjöd sig att omregistrera vid nästa station så det låter lite övernitiskt av konduktören. Jag skulle dock önska att massmedia följde de pressetiska reglerna och lät alla berörda parter komma till tals, det vill säga intervjuar en av konduktörerna.
Ja det hade vart väldigt intressant att höra konduktörens syn på saken. Är av samma åsikt som du: det är snattare vi talar om.
Anser dock inte att det finns någon anledning att de ska låta henne åka en station på krita bara för att hon själv vart ouppmärksam. Det är ju hennes egna ansvar att ha ett giltigt färdbevis, har hon inte det så får hon ju självklart betala fullpris plus vagnsavgift (eller vad det heter) alternativt stiga av tåget, registrera sin biljett och ta ett senare tåg. Märkligt att SJ ska behöva ansvara för att hon kommer i tid till sitt arbete när hon inte uppfyllt sitt egna ansvar.