Ursprungligen postat av ksv
Rutorna i cockpit är flera centimeter tjocka och består av 2-3 lager glas.
Det som förmodligen hänt Malmö Aviation är att ett lager krackelerat.
Det händer emellanåt, men eftersom det inte ger något tryckfall i kabinen utan endast resulterar i lite sämre sikt för piloten på den sidan, är det knappast någon nödsituation.
Det är trist att se att DN hänfaller åt kvällstidningsrubriker och kallar händelsen för "nödlandning".
Men uppenbarligen så har det ju hänt att rutan har gått sönder helt såvida Mayday på TV inte hittat på hela historien?
On 10 June 1990, on British Airways Flight 5390 the cockpit window blew out, sucking the captain partially through the hole. A member of the cabin crew clung to the pilot's legs as the co-pilot completed an emergency landing. The captain was found to be still alive after being outside the cockpit for 21 minutes. The blow out was caused by a maintenance worker installing the incorrect sized screws during maintenance work.
Eller ja ursäkta mig, det står blow out och inte att den går sönder på så sätt.