2011-08-08, 06:49
ksv
Ursprungligen postat av balboah
Kan tillägga att de var två olika flyg men connecting.
De var nog att de landade på ett hjul ett tag just efter förflyttningen och de såg ut som att vingen skulle ta i marken. Som tur var gick allt så fort så man han inte tänkta så långt.

Men de känns inte som att flygbolaget skulle medge om de faktiskt var en väldigt ovanlig och riskfylld händelse.
Det finns några olika tekniker för sidvindslandning och vilken man använder eller vilka metoder man kombinerar beror på hur mycket det blåser och vilken flygplanstyp det är.

Den vanligaste är att man gör inflygning med nosen pekande mot vinden för att inte driva av. Strax innan sättning pekar man tillbaka nosen i banans riktning och för att då inte driva av sänker man istället ena vingen och landar med ena huvudstället först.
Så här: http://www.youtube.com/watch?v=4NGtMhCyHXs

Det är alltså helt normalt att landa med ena hjulet först för vid sidvind.

Bedömer man att man inte är tillräckligt stabiliserad, har rätt fart eller satt ned den på rätt ställe SKA man göra en go-around. Hellre en gång för mycket än för lite.