Ursprungligen postat av liteon1
Ett luftvärdighetsintyg förnyar du när det går ut. För att det ska förnyas måste ägaren/brukaren kunna visa att luftfartyget underhållits enligt gällande krav.
Att många ryska flygbolag inte får flyga i Europa är inte bara för att de har bristande säkerhet. Europa är väldigt noga med buller och utsläpp. Aeroflot flyger till och från Ryssland till Europa, men de följer det reglemente som Europerna har satt.
Med tanke på att planet tar 120 passagerare, så känns det inte så realistiskt att man lyckats lasta kärran för tungt.
En YAK-42D behöver ca 2000 m lång bana (beror självklart på hur den är lastad). Banan på Yaroslavl Airport är 3000 m lång.
Ett motorbortfall som du säger skulle kunna vara troligt, men då måste nog två eller alla tre ha krånglat.
Eftersom de har lyft så fick de troligtvis problem efter V1, annars hade man försökt med en rejected take off.
1. Det flygs betydligt mer än 10.000 flygningar per år. Jag har sett siffror från 18 miljoner till 30 miljoner flygningar per år.
3. Kapten och styrman kan inte undvika turbulensen i molnen. Däremot kan de välja att flyga runt moln/oväder om det går. Inför en landning eller start så är detta inte alltid möjligt. Så ibland måste man åka igenom molnen även om det är turbulent.
4. Till att börja med vill jag säga att det är väldigt säkert att flyga. Du utsätter dig för en större fara på vägen till och från flygplatsen.
Hur lång tid det tar beror helt på vad det är för fel. Ett flygplan dimper inte bara ner från himlen utan du kan glidflyga även om motorerna skulle stanna. Får du en stall (när vingen/vingarna) tappar lyftkraften så sjunker du rätt fort. Så, ett flygplan störtar inte bara rakt ner, om inte piloterna trycker joysticken/ratten nedåt mot marken.
Du skrotar inte ett flygplan bara för att luftvärdighetsbeviset går ut. Det går som sagt att förnya om ägaren/brukaren kunna visa att luftfartyget underhållits enligt gällande krav.
Det har jag aldrig hävdat heller. Hänvisade till vad jag läst i någon tidning. Men du kommer ju för eller senare till en punkt när det inte längre är ekonomiskt försvarbart att lägga ner mer pengar på översyn än vad flygplanet är värt. Finns många MD-80 till salu för någon mille drygt, men kostnaden att få dom i luftvärdigt skick kanske kostar 4-5 miljoner och är det lite gångtid kvar på motorerna så blir det än dyrare. Nu kanske du förstår vad jag menar