Högst subjektiva betyg på några av de bolag jag flugit med nyligen (senaste året):
4/5:
Lufthansa: Lite sådär tyskt tråkiga men väldigt jämn servicenivå, flyger i stort sett överallt och upplevs leverera en solid och bra produkt.
3/5:
SAS: Plus för att de har jämn servicenivå (dock med väldigt många varianter beroende på sträcka) och sällan är försenade. Oftast hyfsat fräscht i kabinen och trevlig personal. För att de ska få upp betyget till en fyra krävs att de reder ut servicekonceptet som minst sagt är rörigt idag. Jag tror SAS har mycket att vinna och lite att förlora på att sluta leka lågprisbolag, och att man slutat med reklam i kabinen är definitivt ett steg i rätt riktning.
3/5:
Malmö Aviation: Trevligt att man får snack och kaffe, och de har många flighter per dag. Dock väldigt trångt eftersom de kör Avro RJ i 3+3 konfiguration vilket tillsammans med att de oftast är dyra de tider man måste åka gör att det bara blir en trea.
2/5:
Norwegian: Nya plan men man kan inte checka in online, inte välja plats och personalen är ganska ointresserad av sin uppgift. Dessutom tillhör man inte någon allians och bonusprogrammet känns väl inte särskillt upphetsande i jämförelse med vad andra bolag har. Då blir det bara 2 i betyg.
1.5/5:
Finnair: Sist lyckades de röra till det så mycket på HEL (usel information) att jag knappt hann med flyget trots att jag var på flygplatsen i
mycket god tid, tillbringade det mesta av tiden i diverse köer. Väskan fick jag åka och hämta på ARN själv dagen efter eftersom den inte kom med. Deras nya färgschema är dessutom katastrofalt fult, men det spelar ju ingen roll direkt.
1/5:
Vueling: Trångt, försenat, rörigt, seatbeltskylten ständigt på, paranoid personal ("No photos!!!"), trångt, osv.. Blä. Var jämförelsevis inte särskilt billigt heller.