Ursprungligen postat av bijjer
Boeing 737 är det vanligaste trafikflygplanet som finns. Det har flugit i över 40 år i olika varianter och har miljontals flygtimmar. 737-800 är en moderna variant av de 737: or som först producerades och har även den massor med flygtimmar så du behöver inte vara orolig för att flygplanstypen är farlig, snarare tvärtom så är den väl utprovad under årtionden.
Olyckan inför landingen mot Schipol berodde till viss del på ett tekniskt fel på flygmaskinen. En radiohöjdmätare var trasig och indikerade att flygplanet befann sig på marknivå. Detta innebär att autothrotteln (den automatiska "gasen") trodde att flygplanet landat och således la den motorerna i tomgång. Om jag inte minns fel låg motorerna i tomgång i nästan 2 minuter och farten för flygmaskinen sjönk 40 knop under den minsta fart som flygplanet skulle hålla i den fasen. Detta fel hade enkelt kunnat åtgärdas genom att koppla ur autothrotteln och istället gasa manuellt. Jag har för mig att det hänt tidigare på 737, men att det då inte lett till någon olycka eftersom pilotern följt de procedurer som utformats för den här typen av fel. Piloterna på Turkish glömde den här gången bort att det viktigaste är att flygplanet flyger som det skall, och därefter hanterar man övriga problem.
Så (min) slutsats är att det snarare var ett pilotfel än ett tekniskt fel, även om pilotfelet orsakades av ett tekniskt fel.
Såg ett program igår om denna olycka och dess utredningar igår på National Geographic.
Stämmer bra att det är ett pilotfel, det räknades i alla fall som det i slutändan.
Radiohöjdmätar-problemet är ett känt problem och har rapporteras in av flera piloter som kört 737. Boeing tänker dock inte göra någonting åt det eftersom de inte ser det som ett problem då piloterna väldigt tidigt får en indikation om detta inträffar och kan då enkelt ställa om till manuell hantering. Som du säger har dom tidigare piloterna istället tagit över och gasat manuellt istället för att strunta i problemet som denna pilot gjorde, därav kraschen.