Jag har en halv miljon frågor o blir sketaglad om KSV, Bijer eller Pilot vill svara på dom vid tillfälle.
1. Som jag uppfattat det i den här tråden verkar landningen vara det mest kritiska o mest konentrationskrävande. Men starten då? Sitter det i ryggmärgen eller är det lika mkt som krävs där? Det jag egentligen vill veta är om det är ungefär lika lätt/självklart för er att starta/landa som det är för mig att fickparkera? (dålig jämförelse), eller känner ni någon nervositet?
När jag sitter som passagerare känns detta som en chansning, det kan gå hursomhelst.
2. När jag flög från Teneriffa senast o vi satte oss i planet började det komma in något rökliknande från sidorna mellan tak o vägg, ovanför fönstren. Vad kan detta varit? Luft? Dimma?
3. En annan gång när vi var i luften ovanför molnen såg jag ett plan på långt håll som såg ut att läcka nästan svart rök! det var väldigt mkt rök o jag blev lite nervös men kände mig för dum för att fråga flygvärdinnorna om det. Vad kan det ha varit?
4. Det känns som att flygvärdinnorna slarvar när dom går förbi och kollar så alla har bälten på sig innan start, dom slänger ju bara en snabb kik på alla passagerare, är det så att dom är slarviga med detta?
5. Jag har hört att det finns en knapp i cockpit så det enda ni behöver göra är att trycka på den så att planet ska stiga och accelerera om ni kommer fel vid landning för att göra en go around, stämmer detta?
6. Jag såg ett avsnitt av Air crash invest. tror det var nödlandningen på Hudson river. När båda motorerna slocknat ber kaptenen sin styrman att gå igenom checklistan för motorbortfall?? Jag kan tycka att det borde sitta i ryggmärgen hos piloterna vad man ska göra vid motorbortfall? Det handlar ju om så lite tid i vissa fall o lär ju minska på chanserna om en av piloterna ska börja läsa en bok mitt i allt?
7. Borde det inte finnas en liten mini syrgastub under alla stolar om man skulle krascha i vatten? Läste i tråden om nån olycka där passagerarna blåst ut flytvästen inne i planet o därför drunknat, hade inte syrgastuben vart användbar här?
8. Läste att ni ibland glömmer att släcka "fasten your seatbelt" lampan, kan det inte då hända att ni glömmer att fälla ut landningsställen eller något annat?
9. Detta med separationsregler i luften, följer ni det benhårt? Det känns ibland som att plan flyger förbi 50 meter bort.
10. Som jag säger varje gång efter en landning, piloter: ni är änglar!
Ps. Lite trist att Pilot vart frånvarande det senaste.