Ursprungligen postat av Tjaeng
Wtf? Om vi nu ska hårddra det hela är amerikanska legacys nästan alltid sämre än europeiska diton överlag. Och de europeiska är i sin tur sämre än asiaterna. Speciellt uttalat är det i affärsklass och förstaklass. Gäller i synnerhet lounges. Delta SkyClub, AA Business Lounge och United Red Carpet Club är allihopa fullständiga skämt jämfört med vilka andra storbolag som helst.
Air France har 13 (snart 11) B747. Deras övriga longhaulflotta består av 60st B777 och 31st A330/340. Känns som att ditt snack om "oupprustade, riktigt slitna Boeing 747" inte riktigt är representativt. Benutrymmet på AF är varken bu eller bä, 32 tum pitch i ekonomiklass är standardmåttet för nästan alla bolag.
De gånger jag flugit långa sträckor med Air France (senast CDG-Santo Domingo för 2 år sedan) har det varit "oupprustade, riktigt slitna 747". Jag vet inte hur nyligen de rustat upp sin flotta, men den 747an jag flög med sist kunde man snarare tro tillhörde Iran Air eller dyl. som numera inte får flyga med sina 747or till EU-länder. Benutrymmet var nog till och med sämre än på exmpelvis Turkish Airlines A320, enligt min erfarenhet.
Jag håller med om att det du säger stämmer i stora drag, men Delta Airlines ekonomiklass är faktiskt riktigt bra, till skillnad från de flesta andra amerikanska flygbolagen. Vet att American Airlines var riktigt bra på 90-talet, likaså Virgin, men vet ej hur det är nu. Hur det är med deras lounger eller hur de någon har varit vet jag däremot inte. Och visst är bolag från Asien bättre än både Amerikanska och Europeiska över lag.