Bra poäng.
Olyckan på Hudson River har visat att de flesta passagerare inte ens lyckas få fram flytvästen, innan de känner sig pressade att ta sig ur planet. De vet förmodligen inte ens var de ska leta.
Av de som eventuellt kommer så långt, är det endast några procent som lyckas ta på sig den på ett korrekt sätt.
Av 150 passagerare. :|
Ovanstående är saxat alltså saxat från den haverirapporten:
http://www.ntsb.gov/doclib/reports/2010/AAR1003.pdf
Hur i hela fridens namn kan vara så, trots att kabinpersonalen nöter informationen om och om igen??
Lite mer från samma haverirapport::'(
Varför är det så svårt att lägga undan tidningen för ett ögonblick?
Det är inte bara ignorant rent säkerhetsmässigt, utan dessutom då oartigt mot den yrkespersonal som försöker visa dig något.
Men låt oss göra en liten (förmodligen) tankvärd övning.
Oavsett om ni är flygrädda eller inte, är vana resenärer eller bara flugit ett par gånger, fundera på följande frågor:
- Vet du var flygvästen finns och hur du på några sekunder får fram den? Har du då och då faktiskt känt efter om den finns där du tror den ska vara?
- Vet du hur du sätter fast västen? T.ex. att den där remmen du får i handen efter att du trätt västen över huvudet absolut inte ska träs mellan benen, utan ska fästas runt midjan?
- Visste du innan du läste tråden, att man inte på några villkor får blåsa upp västen inne flygplanet?
- Brukar du titta efter var närmste nödutgång finns?
- Om kabinen blir rökfylld och du måste hitta din nödutgång krypandes utefter golvet, hur vet du då när du är framme?
- Faller syrgasmasker ner från taket ska man förstås ta på dem. Men vet du om att de inte kommer komma någon syrgas till just din stolsrad innan du manuellt startat syrgasgeneratorn genom att rycka till i masken?
Det här är information som presenteras till passagerare före
varje flygning. Är man en någorlunda van resenär bör man kunna svara på
samtliga frågor.
Handen på hjärtat, kunde ni det?
Ovanstående är mest avsett som något att fundera över, så ni behöver inte svara i tråden.