Ursprungligen postat av wezzzz
Okaj, då har jag helt missuppfattat TOGA knappens funktion. Om jag förstått det rätt kopplas autopiloten ut och man får fixa allt manuellt. Jag trodde precis tvärtom, att det räckte med att trycka på knappen så autopiloten accellererade och steg planet så man skulle slippa agera när det är som mest kritiskt.
Alla banor har ju olika förfaranden vid go around, så då skulle man ju få förprogrammera autopiloten med det som gäller för just den bana man landar på (typ "fortsätt i banans förlängning under stigning, vid banslutet tag x° och fortsätt stiga till y fot samt invänta radarvektorering för ny inflygning"). Kanske inte skulle vara så komplicerat, men eftersom man i de flesta fall(?) redan flyger manuellt då GA initieras gissar jag att det skulle vara mer bökigt att övergå till autopilot. Någon pilot kan säkert reda ut det.
Edit: Vad är förresten den svenska termen för den amerikanska "approach plate"? Inflygningskort? Inflygningskarta kanske?