2011-10-18, 22:09
1. Nej, man har stenhårda separationsregler som man följer till punkt och pricka. Flygledarna är tränade under lång tid på dessa (först teori, sen simulering och sen praktik). Dessutom finns det ett stort antal säkerhetsnät som tar vid ifall man skulle misslyckas.

2. Rapporten är inte släppt än så jag väljer att inte spekulera, men såvitt jag förstått på interimrapporterna hade det antagligen inte gjort någon skillnad om det var dagtid.

3. Extremt sällan.

4. Vad gäller procentvärden får någon pilot svara. Men motorerna är byggda för vissa dragkraftslägen och ifall man inte har nödläge (t.ex. motorbortfall på låg höjd) håller man sig noga inom dessa gränser. Dessutom servas och kontrolleras motorerna regelbundet.

5. För den typ av flygning du ger dig ut på är mitt svar nej, men någon av dom som är piloter får gärna fylla i här åt mig.


Vad gäller motorer så skapar dom luftmotstånd, väger redigt och drar också mycket soppa. Det är effektivare med två stora motorer mot fyra små (jämför B777 och A340). Dessutom är motorfel så extremt sällsynta redan nu att det inte av säkerhetsskäl finns någon anledning att börja flyga mer med fyrmotoriga plan.