2011-10-19, 01:53
ksv
Nu har Hefaiston redan gett utmärkta svar, men här kommer lite tillägg till det.

Ursprungligen postat av Lordslim
2 Hur kom det sig att ett modernt Air france plan störtade i havet efter 3 timmar i luften, läste något om instrument hade slutat att fungera, hade man lyckats rädda planet om det var dag i stället för natt när det hände.
Nästan alltid när trafikflygplan havererar handlar det om en hel kedja av saker som gått fel och så är förmodligen fallet även här.

Ursprungligen postat av Lordslim
3 hur ofta smäller/eller att en Motor börjar att att brinna?
Oerhört sällan, som sagt.
Men trafikflygplan är konstruerade att kunna klara av att förlora en motor även i det mest kritiska skedet (starten).
Man har även dubbla brandsläckare att avfyra om det skulle brinna i en motor.

Ursprungligen postat av Lordslim
4 mitt flyg tar 13 timmar till malaysia ungefär hur många procent går motorerna då man flyger i 700-800 kilometers fart, och i såfall är inte 13 timmar en hård belastning på motorerna.
Det enda tillfället man normalt sett belastar motorn fullt ut är under starten på flygfält där man är prestandamässigt begränsade.
Väl uppe på höjd drar man av och låter motorerna arbeta på betydligt lägre temperaturer.

Ursprungligen postat av Lordslim
är det lättare att Flyga på dagen eller natten.
Man flyger alltid efter instrument oavsett om det är dag och molnfritt, så det har ingen betydelse.

Ursprungligen postat av Lordslim
Just det varför har man 2 motorer på vissa plan och fyra på vissa är det inte säkrare om alla plan hade 4 st
För 50 år sedan när flygplanen hade kolvmotorer, krävdes det fyra motorer vid långflygningar eftersom det var mer regel än undantag att någon motor gick sönder på vägen.

Dagens jet-motorer har däremot extremt hög tillförlitlighet, så det räcker mer än väl med två. Det som avgör antal motorer idag, är snarare prestandarelaterat.