2011-10-22, 10:07
@DominicFarfela

Frågan om elektronik vid start och landning har diskuterats i flera trådar (och ev. även här i). Det lär dock inte ändras då det är av säkerhetsskäl man inte tillåter det (och flygrädda passagerare är antagligen inte ett skäl som är starkt nog för att ändra på det).

När det gäller elförsörningen på ett plan, låt oss säga att kortslutning uppstår i systemet.
eller att elsystemet börjar att brinna, är det kört då?.
Nej, finns brandsläckare ombord (inbyggda och manuella) och backupsystem. Sen är det ingen bra situation, men kört är det inte. Det är också extremt ovanligt.

Sker all Landning och starter med autopilot eller med en piliot bakom spakarna.
Se post 3364

När det gäller service på motorena hur ofta är det, efter varje flygning eller räknar man flygtimmar.
KSV eller pilot (eller annan) får gärna fylla i men jag tror det är precis som bilar, dvs det kan vara antingen flygtimmar eller ålder på motorn eller baserat på någon indikering som motorn har gett till piloterna.

När det gäller fåglar vid star och landning hur högt bör man upp för att undvika dessa fjäderfä.
Svårt att säga, men inte så jättehögt skulle jag tro.

om instrumenten är skadade eller skadas på något sätt, är man chanslös då?
Nej, se post 3364.