2011-12-22, 13:05
Loranga
Ursprungligen postat av Cliffak
Tveksamt. Redan A380 börjar bli för stor för många flygplatser att hantera effektivt och det gäller dessutom att göra en avvägning mellan storlek på flygplan och turtäthet. Turister kan acceptera få avgångar och planera resandet därefter men som affärsresenär som ofta bokar med kort framförhållning är detta naturligtvis inte acceptabelt. Det kan därför löna sig mer att köra mindre plan (A330/A340 och i framtiden A350 om vi håller oss till Airbus) oftare.

Jag tror att flyget blir tidigt ute med att byta till alternativa bränslen, både därför att oljan blir allt dyrare, logistiken är relativt enkel och jetmotorer är lätta att anpassa till olika bränslen.



Jag håller med att A380 (och ännu större plan) passar bäst för medellånga till långa resor av bulkkaraktär som man dessutom enkelt kan gissa efterfrågan på. (Thais dagliga avgång till Bangkok från Arlanda är väl idealrutten för ett stort plan).

Men om priset på flygbränslet går upp, hur ska då flygbolagen hålla nere priset på rutterna? Eller accepterar affärsresenärerna på europeiska flighter ett högre pris?