Ursprungligen postat av whee
Det beror på en mängd faktorer som om banan har mittenljus och hur tätt dessa sitter, hur tungt flygplanet är, vad flygbolaget och piloterna är godkända för, samt flygplatsens och flygplanets utrustning.
Man kan inte starta i nollsikt. På de bäst utrustade banorna kan man starta med ett
RVR ned till 125 meter.
Är banan utrustad med ILS CAT IIIB räcker det med ett RVR på 75 meter för att påbörja inflygningen. Enda flygplatsen i Sverige som har sådan utrustning är Arlanda.
Med
RVR avses på vilket avstånd man kan urskilja högintensiva inflygningsljus, som alltså är starka riktade stålkastare. RVR på 75 meter är alltså så tät dimma att man knappt ser handen framför sig.
Vad sikten är när man väl kommit i luften är ointressant. Man går över helt till att flyga på instrument när man lyfter nosen från banan, oavsett om det är molnfritt och fint väder.
Jag som flygledare har aldrig upplevt så dåligt väder att det inte gått att starta. Och om det nu vore för dålig sikt för att enligt reglerna starta tror jag besättningen skulle ha problem att manövrera sitt plan ut till banan i första läget.
"nollsikt" existerar knappt, då ska det vara extremt ovanliga omständigheter. På en flygplats som Arlanda kan det även skilja på hur sikten är på de olika banorna som ligger nästan 2 km ifrån varandra.[/QUOTE]
Gardemoen drabbas väl av det mer än Arlanda? Tät dimma uppstår nära större vatten.