Ursprungligen postat av whee
Jag som flygledare har aldrig upplevt så dåligt väder att det inte gått att starta. Och om det nu vore för dålig sikt för att enligt reglerna starta tror jag besättningen skulle ha problem att manövrera sitt plan ut till banan i första läget.
"nollsikt" existerar knappt, då ska det vara extremt ovanliga omständigheter. På en flygplats som Arlanda kan det även skilja på hur sikten är på de olika banorna som ligger nästan 2 km ifrån varandra.
Alla flygplatser är ju inte utrustade med tillräckliga faciliteter för att man ska kunna starta med 125 meter i och för sig. Det finns några flygplatser i Sverige där man inte har LVP och då är det ju 400 meter som gäller. Det har hänt att vi fått stå och vänta på att dimman ska lätta nån halvtimme-timme ibland.
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Då är frågan. Varför kan inte flygplan lyfta när det är snöstorm, är det p.g.a snö på banan och halka med tanke på att när det är tjock dimma så går det att landa och starta på till exempel Arlanda?
När det gäller snöstorm brukar kombinationen snö/halka på banan och oftast kraftiga vindar göra att man inte får starta eller landa. Den flygplanstyp jag flyger kan vid torr bana starta/landa med 40 knops (~20 m/s) sidvind. Men vid riktigt svår halka går begränsningen ner till 5 knop (2,5 m/s) och i det spannet ligger begränsningarna. När det är just snöstorm och sidvind är det också oerhört svårt för de som plogar banan att hålla borta halkan någon längre stund. Snö som driver lägger sig nästintill omedelbart på banan igen och halkan kvarstår.
Så sent som förra veckan råkade jag på en snöstorm där sidvinden var för kraftig i förhållande till halkan så vi bad flygplatsen att försöka ploga/sopa banan för att få bättre bromsvärden. Efter en halvtimmes sopande återkom de med ännu sämre värden och vinden hade dessutom tilltagit i styrka så det var bara att flyga till en annan flygplats.