Ursprungligen postat av Tjaeng
Norwegians longhaulflotta kommer inte framstå som något större hot i det korta loppet. Lågprisnischen till Bangkok och New York fylls varken av Finnair eller SAS i dagsläget heller (se TG, UA). Sen har jag för mig att Norwegian inte heller tänker bygga upp en hubb för långdistans från OSL, utan kör på LCC-konceptet även med 787-orna. De första planen ska ju t.om vara baserade i JFK resp BKK, och åka till både OSL och ARN.
Sedan vill de väl göra en Ryanair och starta en seriös hubb i Rygge istället för att expandera på Gardermoen.
Jag förstår inte hur det inte kan finnas större efterfrågan i den lågprisnisch du nämner, det är helt obegripligt. Ta t.ex. Air Berlins bas här på Tegel, med allt fler långväga destinationer främst med betoning på turism - NYC och BKK såklart, men dessutom Phuket, Kuba och Dom.Rep i Karibien, Mombasa, Miami, Peking, Arabemiraten, snart LAX och troligen även Hong Kong snart - allt detta på ett upptagningsområde som i stort sett motsvarar Sveriges befolkning, MEN med skillnaden att i hela upptagningsområdet finns inte en enda ort som kan tävla med den genomsnittliga svenska köpkraften.
Det skulle förvåna mig om inte Norwegian kan driva samtliga sträckor som nämns här med vinst;
http://reise.bt.no/reise/nyheter/article4132767.ece
På tal om Rygge och Ryan fattar jag inte hur Norwegian får in tillräckligt med deg, de har ju Ryans priser, men på större (=dyrare?) flygplatser med gratis WLAN ombord och mer personal (ingen onlineincheckning).
Du verkar väldigt insatt/uppdaterad, kan du länka till det där du skriver om att planen ska vara baserade på JFK och BKK? Letat men inte hittat...
Edit: Förlåt, det står ju t.o.m. i artikeln jag själv länkat...
Jaja, jävligt coolt med splitternya 787 i alla fall, nästan så jag skulle kunna köpa en biljett bara för att provåka