2012-02-23, 20:51
Tjaeng
Ursprungligen postat av Savoy
Aha, kringgrejer som hotellövernattningar och liknande räknas inte i dessa sammanhang? Jaja, gör inget. En Australienresa i business skulle med all sannolikhet ta mig upp på bonusnivå direkt oavsett vilket bolag jag väljer. Men som sagt, LH-miles gick bara att räkna till Singapore vad det verkade, närmare kom man inte.


Väldigt få poäng utöver butt-in-seat-miles räknas som statusgrundande. Vilket också ter sig vettigt om programmen ska fortsätta vara frequent flyer-program.

Ursprungligen postat av Savoy

Du nämnde tidigare LH 747-8, som väl ska ha flatbed från början, det skulle verkligen vara toppen för det skulle helt klart vara bäst för mig i längden att samla poäng hos LH. Problemet där är att det inte verkar läckt något än om vilka destinationer som blir aktuella.


Lufthansa använder redan en A380-800 på sin rutt mellan Frankfurt och Johannesburg, så 747-8 är nog inte aktuell där.

Ursprungligen postat av Savoy

Som sagt, blir nog antingen kampanj med t.ex. Qatar till Aus eller allra troligast Swiss eller SAA till Sydafrika.


Swiss business rekommenderas varmt. Och så är Zürich ett mycket trevligare ställe att byta flyg på än Frankfurt.

Ursprungligen postat av Savoy

En annan generell fråga, kan en businessbiljett vara lika "låst" som en budgetekonomibiljett, dvs att pengarna är borta om jag inte kan flyga exakt ett visst datum? Eller är de alltid ombokningsbara?


Varierar vilt. Men du kan räkna med att en businessbiljett på kampanjpris generellt sett går att boka om till en avgift (allt mellan 0-200 euro är vanligt förekommande). I värsta fall är det dock price match som gäller, dvs att man för att byta till ett nytt datum måste betala mellanskillnaden gentemot fullpris på det nya datumet. En biljett som är totalt låst har jag inte stött på i business class hos några seriösa bolag. Vad som gäller står alltid i bokningsvillkoren (kruxet är att man måste lära sig lite fikonspråk för att fatta vad texten innebär)