Ursprungligen postat av FetFulElak
Vad kommer EFB2 innebära för flygsäkerhet? Hur ska det genomföras? Såg att Freebird hade börjat med detta som första (?) europeiska flygbolag - åsikter?
Jag har nu flugit en del med
EFB2 och kan därför uppdatera mitt tidigare svar.
Normalt har man ju flera inflygningskort framme samtidigt, inklusive kartor för att hitta när man taxar, så det känns lite ovant att med en skärm där man bara kan se en åt gången.
Fördelen när man väl vant sig vid EFB:n är att man kan sätta upp så att man med en knapptryckning kan bläddra igen de kartor man vill se.
En annan fördel är att om man snabbt skulle behöva diverta är det bara att klicka på flygplatsen man ska till, så får man direkt fram all info man behöver för att landa där.
Med pappersvarianten måste man annars in i garderoben och leta upp både rätt pärm och sedan hitta inflygningskorten.
Ursprungligen postat av jetplane
Någon utbildad trafikpilot får gärna bekräfta/tillägga vad som krävs för autoland mer specifikt, jag flyger bara små sportflygplan än så länge så har inte koll på alla detaljer för de stora passagerarflygplanen.
Din beskrivning var helt korrekt.