2012-03-13, 14:48
hokosha
Något jag ha funderat länge på är det här med hur man tar hand om start- och landningsbana under vinterförhållanden...
Det mesta infon jag har hittat har handlat om avisning av själva flygplanet. Hur känner man sig som flygpilot under vintern? Är det alltid "no risk" på banan, eller måste man vara extra försiktig på något sätt, likt det sättet man agerar på i biltrafik?

Sedan måste jag rikta ett stort tak till alla som har bidragit till trådar som denna!
Kan inte påstå att jag egentligen är jätteflygrädd men lite mesighet/"ingen kontroll"/"stor respekt" finns ändå där. Trådar som denna bidrar starkt till ett inre lugn faktiskt! Det och tv-program, typ dokumentärer. Går flera på Discovery, där man bl.a. får se vilka, ursäkta språket, rishögar som flyger i trafiken i världen. Man känner sig definitivt lite säkrare när man jämför med de moderna maskiner vi i "moderna" Europa får flyga i.

Studerar för övrigt i USA och måste säga att det är riktigt coolt hur man ändå vänjer sig vid turbulens och liknande grejer. Sådant som känns som nära-undergången-grejer på en kortare flygning är absolut ingenting under sista timmen av en transatlantisk flygning...