Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag skulle vilja fråga er piloter här i tråden om vad som skulle behövas för att ni ska bli rädda när ni är ute och flyger [som vanlig vanilj-passagerare i economy class då, inte bakom spakarna själv]
1. Extremt kraftig turbulens, följt av att flygplanet tycks falla nästan fritt i cirka 10 sekunder. Allt återgår till normalt, men när du slår över till tv-kanalen som visar rutt och höjd så ser du att planet tappar höjd i rask takt.
2. Kabintrycket försvinnner utan förklaring och syrgasmaskerna trillar ner.
3. Kabinen börjar fyllas av rök plötsligt.
4. Du sitter vid vingen och ser att piloten inte har fällt ner flapsen, men trots det har just givit full patte och påbörjat take-off.
5. Du är ute och flyger 747 och ser att det börjar ryka från två av motorerna och att dessa sedan stängs ner? Om ni förlorar tre av fyra motorer?
6. Du sitter vid vingen och hör plötsligt hur en av motorerna exploderar och trillar av.
7. En motor exploderar och du ser att vingen delvis är skadad.
8. Det blir plötsligt total elektricitet-black out i hela kabinen.
9. Du sitter på charterflyg till någon lite ö-jävel i Grekland med väldigt kort landningsbana. Det är extremt dåligt väder för tillfället, piloten verkar vara rätt oerfaren, har redan gjort två go-arounds och ska nu göra ett tredje landningsförsök.
Ingen pilot, men mina åsikter,
1, Beror lite på var det är någonstans, råkat ut för det över alperna, inte roligt men farligt är det mest om man inte är fastspänd.
2, Samma har hänt på samma flygning.
3, Farligaste man kan uppleva på en flygning.
4, Beror på hur lång startbanan är och hur tungt lastat det är, samt om man nått V1 eller V2.
5, Beror på hur tungt lastat flyget är samt hur långt till närmaste flygplats.
6, Klart allvarligt har hänt i Sydafrika för några år sen med en gammal 737.
7, Beror på om reglagen fungerar och om det läcker bränsle eller inte.
8, Blixten slog ner i Do-228 i Norge som slog ut all instrumentering dom lyckades landa, beror lite på väder, flyga visuellt är en utmaning.
9, Hur kan man märka om en pilot är oerfaren, nej, go-arounds tyder på mognad inte tvärt om.