Ursprungligen postat av JedanProblem
Följde diskussionen om AF447 här på forumet, och som jag förstod det så hade det varit väldigt svårt för en passagerare att inse vad som höll på att hända. Om du själv hade varit passagerare ombord den flighten och sett på tv-skärmen i stolen framför dig att planet tappade höjd, hade du insett att det höll på att gå åt skogen?
Med tanke på att de var fullt utstallade, lär det ha skakat och vibrerat något förfärligt, samtidigt som planet svängde kraftigt från ena till andra sidan med upp till 45 graders lutning. :|
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag förstår att det kanske inte är lätt att avgöra, såvida inte piloten är urklantig och exempelvis hälsar passagerarna välkomna, för att sedan glömma att slå av mikrofonen på PA systemet, och sedan diskuterar trav med styrmannen i flera minuter så att hela kabinen hör det.
Nu måste man lyckligtvis hålla knappen intryckt under tiden man sänder.

Men det händer alla att man sänder på frekvensen när man ska prata till passagerarna eller tvärtom.
Ursprungligen postat av JedanProblem
En läkare som jag känner säger att några enstaka av hans kollegor skulle han inte vilja bli opererad av, om han själv låg på bordet. Tror du att det finns piloter som känner på samma sätt?
Jo, så är det nog.
En viktig skillnad är dock den regelbundna kompetenskontrollen.
Piloter gör i praktiken en ny uppflygning i simulator var sjätte månad. Vad jag vet, skriver läkare bara sin examen en gång - vilket kan ha varit för 40 år sedan...