Bra frågor.
Har ingen ramlat och gjort sig illa i kabinen, är det lugnt.
Känslan av att falla fritt är subjektiv, i själva verket kanske man inte tappat alls mycket höjd.
Ser man på tv-skärmarna att flygplanet fortsätter att sjunka, beror det antagligen på att piloterna valt att byta höjd.
Förutsatt att flygplanet ganska snart börjar sjunka till en lägre höjd, är det helt lugnt.
Stiger de vidare till en högre höjd och minuterna tickar på utan att man hör något, skulle jag så småningom börja oroa mig för att piloterna inte fått på sig sina syrgasmasker.
Då vore det kanske läge att försöka få tag på portabel syrgas för att gå fram och erbjuda sina tjänster.
Det är bland det värsta man kan tänka sig!
En elektrisk brand i något otillgängligt utrymme som man inte snabbt får bukt med, är riktigt farligt.
Det beror lite på vilken flygplanstyp det handlar om. Vi har ju sett att det kan gå illa med t.ex. MD-80 (tänker bl.a. på Spanair-olyckan).
Många flygplanstyper kan man dock starta med väldigt lite klaff. Det är något man gör i allt större utsträckning idag, eftersom man då sparar bränsle.
Sannolikheten att förlora mer en motor är extremt liten. Lägger flera av skulle jag nog börja undra om det är något fel på bränslet.
Är flygplanet tungt lastat klarar det inte av att flyga på mindre än tre motorer och då är man illa ute.
Ett motorbortfall i sig är inget märkvärdigt.
Motorerna är monterade på så sätt att de ska kunna lossna om krafterna blir för stora. Hellre det än att vingen går av.
Nu sitter ju motorerna långt under vingen, så någon stor skada bör de inte kunna orsaka.
Går flygplanet fortfarande att styra, bör det vara lugnt. Men det beror förstås på vad det är för typ av skador.
Ingen större anledning till oro. Det kan finnas en hel rad förklaringar till det.
Om man tappar strömkällor är kabinen ofta det första som automatiskt kopplas bort för att inte överbelasta systemet (autmatic load shedding).
Det finns inte en chans att jag kan avgöra om piloterna är erfarna nog. Flyger jag med ett någorlunda seriöst västerländskt flygbolag, förutsätter jag att de som sitter vid spakarna är kvalificerade.
En go-around i sig är snarare tecken på att de är seriösa. Värre är de som fortsätter att försöka landa när de egentligen borde avbryta.
Men visst, någonstans går ju gränsen för hur många försök det är meningsfullt att göra.
Det kan ju vara så att ena go-arounden berodde på vindar medan den andra berodde på att ett flygplan stod på banan när det var dags att landa. Då ser jag inget problem med att göra en tredje inflygning om man har bränsle till det.