Ursprungligen postat av Jennie123
Har ni någon gång fått en varning från TCAS under en flygning eller är det extremt sällsynt?
Varning händer lite då och då. Men det har aldrig gått så långt att det har behövts en undanmanöver.
Ursprungligen postat av Jennie123
Hur hanterar piloten wake turbulence? inte genom att trampa sidrodret flera gångar i följd hoppas jag?:'( Är det jätteovanligt att man stöter på det?
Wake turbulence hanteras främst genom separation mellan flygplanen. De vortex som bildas blir värre ju tyngre flygplanet är och de kategoriseras in och det finns tabeller att följa för separationen. Några gånger har jag hamnat för nära framförvarande flygplan, främst vid landning, och kommit in i waken. Beroende på hur man träffar den är det lite olika. Flyger man in i waken från ett flygplan som korsat din egen sträcka ~90* så kommer det att skaka till rejält, men är snabbt över. Hamnar man i waken från ett flygplan som flyger i samma riktning framför kan man dock få ett oönskat rollmoment som man måste kompensera för. Jag har hittills sluppit att göra pådrag p.g.a. detta, men skulle man få ett såpass kraftigt rollmoment nära marken att man inte tror sig kunna räta upp flygplanet i tid så får man göra en go-around.
Ursprungligen postat av Jennie123
Vad har man egentligen för koll på bagagelastar-personalen, det kan väl vilken kreti o pleti som helst få jobb som? De kan ju sabotera planet ordentligt om de skulle vilja.. slänga in något brandfarligt eller ha sönder något isoleringsskydd till lastrumsdörren tex.
Alla som får anställning på flygplatser med säkerhetsklassade arbetsuppgifter, vilket i princip alla arbetsuppgifter är på airside, kontrolleras via en registerkontroll och annan bakgrundskontroll. Numera krävs att man t.ex. ska kunna styrka vad man gjort de senaste fem åren vad gäller bostadsort, arbete, studier etc.
Ursprungligen postat av Jennie123
Skulle ni kunna tänka er att flyga med någon rysk gammal klassiker som typ Tupolev, Yakovlev eller Antonov?
Flyga med eller flyga själv? Jag har inga problem med flygplansmodellerna som sådana från Ryssland. Däremot kommer jag inte att flyga med flygbolag från den delen av världen då de inte anammar samma säkerhetskultur som vi har i Västvärlden.