Ursprungligen postat av Justice7
Vi flög med Norwegian Air från Teneriffa i november 2011. När vi närmade oss Landvetter/Göteborg så kunde vi läsa på nyheterna att det blåste 36 m/s i Göteborg och att man stoppat tågtrafiken och att Älvsborgsbron var avstängd. Delar av Göteborg var strömlöst. I detta läge väljer vår pilot att försöka landa!!! På vägen ner svajade och hoppade flygpalnet så kraftigt att det kändes som att åka Balder på Liseberg MED svaj sidledes!!! Stämning ombord var hemsk. Folk skrek och grät av rädsla och förtvivlan. När vi hade 10 meter ner till landningsbanan så grep en kastvind återigen tag i planet som tippades 45 grader åt vänster. Vänster vinge var mycket nära att slå i landningsbanan!!! NU först avbröts landningen och planet steg brant. Folk grät och skrek nu ombord och alla var livrädda att piloten skulle göra ännu ett försök. Ingen information kom. Efter 5 långa minuter meddelade piloten att vi skulle flyga till Stockholm/Arlanda. På Arlanda blåste det bara 16 m/s och landningen gick bra.
Men min fråga - hur "farlig" var vår situation? Var vi illa ute eller händer detta hela tiden?
Det är mycket svårt för en passagerare att få en klar bild av vad som händer och varför, om man på det är lite orolig och rädd är det lätt att man drar slutsatser om vad som hänt. Efter att ha sett hundratals om inte tusentals landningar i vad man kan säga är svåra vindförhållanden kan jag säga att det sällan eller aldrig sett direkt dramatiskt ut, och med dramatiskt menar jag att det skulle varit någon direkt fara för flygningen. Men visst har jag sagt flertalet gånger att jag inte skulle vilja suttit i planet för att det ser riktigt skumpigt och vingligt ut.
Att påbörja en inflygning för landning är extremt sällan farligt i sig. Vid extrema vindförhållanden kan dock piloterna som antagligen i detta fall vara mycket medvetna om att det kanske inte kommer gå att fullfölja. Men dessa förhållanden är sällan konstanta, det kan under perioder vara mycket bättre och likväl mycket sämre. Med "försöka" i sig är inte farligt om det inte som ksv skrev sidvindskomposanter och banförhållanden överskrider vad flygmaskinen klarar av.