2012-06-25, 17:22
Vulkan
Ursprungligen postat av SilentVictory
Finns en europeisk standard att följa för att få fortsätta flyga inom Europa och västvärlden.
Så alla bolag är lika säkra, oavsett om det är lågpris eller ej.


Så är det, men det finns ju andra faktorer som vi svenskar kan uppfatta som olika "säkra". Norwegian anställer till exempel "kontraktspiloter" via bemanningsföretag i Estland, under estniska regler. Det innebär konkret att man riskerar sparken om man är sjuk mer än fem dagar i rad, att man har avsevärt lägre lönenivå än sina SAS-kollegor och att man inte har någon pensionsavsättning i Sverige/Norge.

Jag flyger hellre med SAS där jag vet att piloterna och kabinpersonalen inte måste jobba fast dom har hög feber och som jag kan anta är allmänt till freds med sitt arbete, än med ett bolag där man jobbar sjuk, av rädsla för att missta sitt arbete. Jag är helt övertygad om att det kan spela in om man ska börja räkna på säkerheten, oaktat att själva säkerhetsföreskrifterna är lika.