Ursprungligen postat av Powerless1
Rörelser i luften finns nästan alltid. Om du märker dem eller inte beror på många faktorer. Generellt sett kan man säga att ju större flygplan desto mindre märker du.
Jag vill inte polimisera, men jag skrev att procedurer är det som skapat säkerheten och de upprätthålls av flygledare. Sen tror jag även du tycker att tekniska hjälpmedel som radar (som byggs så de varnar för separationsunderskridanden) har hjälpt till att få procedurerna ännu säkrare.
Ska vi vara riktigt ärliga är det inte så. Detta gäller inte i luftrumsklass E.
Du verkar som klippt och skuren för att lära dig flyga. Ta en provlektion!
Jag står rättad på klass E (som för övrigt enligt mig är den överlägset konstigaste klassen luft, men det är väl ett annat ämne).
Jag skulle nog inte säga att tekniska hjälpmedel har gjort procedurerna säkrare, det finns idag väldigt få tekniska hjälpmedel som assisterar i konfliktsökandet, i sverige har man CARD men det jag hört om det är att det mest ger falska alarm och är störande. Det som man fortfarande grundlägger flygledningen på ar samma typ av scanteknik som man alltid använt (tid över fix t.ex.). Detta har inte ändrats av dom tekniska hjälpmedel som finns idag.
T.ex. kan man säga att STCA har höjt säkerheten, för det har gett oss en extra livlina ifall en flygledare eller pilot klantar sig. Men STCA har inte ändra procedurerna för hur flygledning utförs, och även om man jobbar på såna system så finns det idag ingenting som har gjort någon större skillnad för hur man arbetar eller hur procedurerna utarbetas (radarn undantagen, men den kan ju knappas anses vara ny?).