2012-07-19, 14:32
Spoiler:
Ursprungligen postat av Kein
Igår när jag flög så meddelades att "vi nu börjar gå nedåt mot arlanda" cirka 25-30 min innan landning, med en uppdatering 10 min landning att man skulle sätta på sig bältet. Det var dock en rätt pratglad kapten då han till och med meddelade att "vi fortfarande stiger och har cirka 3000m kvar till marschhöjd", för att sedan meddela när den var nådd

Så det här med att meddela när man börjar inflygning mm verkar ju enbart bero på hur pratglad piloten är..

Annan fråga:

Hur snabbt skulle passagerarna underättas om något eventuellt fel? Som jag varit inne på tidigare så kan det ibland vara lite läskigt om varvtalen på motorerna dras ned och man börjar sjunka utan någon info om att det är en inflygning de håller på med. Kan det, låt säga, pågå en sänkning i 10 min för att sedan få information om att det är tekniskt fel på motorerna och att man ska nödlanda? Eller kan man andas ut om man inte fått någon info 1-2 min efter att de "dragit ned lite på motorerna"?

Jag förstår att piloterna kanske vill ha lite tid på sig att försöka lösa problemet och inte skapa panik på direkten..

Vi kör en till:
Hur mycket skiljer sig "kaptensidan" från "styrmansidan" i cockpit?


Måste ju bero helt på vad som är fel. Jag läste om en flight från London till Bangkok förra året som upptäckte punktering på ett (av två tror jag) noshjul efter start. Flög till Bangkok och landade, med brandbilar redo, utan att meddela passagerarna.

Då de kan vara bra att landa så lätt som möjligt om ett hjul är skadat så kan man ju lika gärna flyga vidare eftersom hjulet bara behövs vid landningen, att dumpa bränslet över Nordsjön är ju inte så nyttigt. Och passagerarna ska ju till Bankok så det är ju lika bra att flyga dit om man kan. Dessutom kan man ju förvarna att man behöver ett reservhjul om 12 timmar så att markorganisationen kan börja planera för att minska förseningar.