Ursprungligen postat av Spyrran
Frågan kanske har ställts förut, men hittar det inte i så fall.
Vad är det som gör att man startar "kraftigt" och snabbt, men det tar betydligt längre tid att försöka landa planet då man närmar sig marken sakta?
Jag är ju flygrädd, men det brukar gå bra att flyga ändå. Det allra jobbigaste är nog att man startar och landar planet på så olika sätt. Nåja, nästa efter själva starten för då är jag livrädd att något går fel. Men det kan nog bero på farten och den vinkeln som man befinner sig i.
Ofta vill man komma upp på höjd snabbt av bullerskäl och för att man har en standardiserad avgångsprocedur där man ska vara på en viss punkt vid en viss höjd (SID). Vid start från Bromma brukar man exempelvis stiga betydligt brantare än vid start från flygplatser längre ut i bushen. Titta på Flightradar24 så ser du att senare faser av stigningen sker betydligt långsammare. Jag antar att SID (och motsvarigheten STAR för ankomst) är absolut nödvändigt i städer som London där man har mängder av trafik till/från flera flygplatser som ska vävas samman.
Ursprungligen postat av Pascal
Vad gäller okänt bagage?
Jag blev sittandes på ett plan mellan Singapore och New York eftersom en väska inte innehaves av en passagerare. Vi fick mat och dryck men ingen information om att det var en passagerare saknades. Det kom senare. Planet blev omringat av 'säkerhetspersonal' i Två (2) timmar. Vi fick inte lämna planet.
Eftersom jag flyger ofta så bryr jag mig inte så mycket om förseningar men detta hände även mig i Oslo för många år sedan. Åter till topic: Vad gäller okänt bagage?
Bagage får inte resa utan sin ägare utan ska letas upp och lyftas av. Lär ju ta ett tag på en stor longhaulkärra..
Jag tycker dock att den regeln säger emot sig själv för om bagaget slarvas bort under resan så separeras man ju också från det och då är det ju inga problem för det att skickas runt utan sin passagerare.