Ursprungligen postat av Cliffak
Kan försöka förtydliga(?) i den mån jag minns något av flygtekniken:
Lyftkraften uppstår när det bildas en tryckskillnad mellan ovan- och undersidan på vingen. I och med att trycket på ovansidan blir lägre "sugs" planet upp i luften.
Lyftkraften bestäms bla av anfallsvinkeln (alfa) som är vinkeln på den luftström som vingen möter. Vid en låg alfa är största delen av luftflödet laminärt, dvs det följer vingens kontur och genererar lyftkraft över hela vingytan. Om alfa ökas börjar luftflödet släppa och bli turbulent i bakkant på vingen, och ju mer alfa ökas desto längre fram kryper "släppzonen" tills lyftkraften understiger tyngdkraften och vingen stallar.
Nu minns jag inte vad som händer vid bankning, men jag misstänker att den låga farten är en större bov i dramat, i synnerhet om man börjar krypa ner mot stallfart i svängen.
Om jag inte minns fel så ökar stallfarten i sväng (förutsatt konstant vikt och planflykt), enligt:
Stallfart(gammal) * 1/(sqrt(cos(bankningsvinkel))) = stallfart(ny). Med ord så ökar stallfarten med ett genom roten ur cosinus på bankningsvinkel
Som exempel, vid en sväng med 60 grader så ökar din stallfart med 41%

Högst teoretiskt, men ändå