Ursprungligen postat av Cliffak
Har lite frågor till flygledarna här:
En gång när jag var ute och reste låg den civila radarn runt arlanda nere och man använde militär radar (enligt kaptenen) vilket ledde till en viss försening eftersom man fick hålla större avstånd mellan flygplanen. Mina frågor är då:
Sker ledningen i detta fall från de civila ledningscentralerna eller måste STRIL gå in och agera flygledare även för civil trafik, dvs kan den civila flygledningen även länka in militär radar och filtreras det i så fall bort någon information?
I vilken utsträckning har FM tillgång till sekundärradar? Att idka trafikledning med enbart primärradar låter lite jobbigt..
Gör man ofta på det här sättet? Dvs händer det ofta att den civila radarn går ner?
Nu blir det väldigt lokaltekniskt så jag lovar inte att allt stämmer för detta baserar jag på diverse hörsägen om dom tekniska systemen.
Så vitt jag vet går inte civila system att koppla ihop med militär radar, detta är något som stör vissa personer då flera ställen har bättre radartäckning i ena eller andra systemet och många platser är dubbeltäckta vilket kostar extra, men militären vill inte dela sin data och därför finns ingen möjlighet till det i nuläget.
FM har såvitt jag vet primär och sekundärradar med C och A (tror inte fvm har någon mode S att tillgå, vet dock inte hur utbyggt det civila systemet i sverige är med det heller, har inte hört något om detta).
Om vi har någon med insikt i ATS ESOS eller ESMM kan dom kanske utveckla svaret, jag sitter nämligen inte på den kunskapen.