Ursprungligen postat av Cliffak
Har lite frågor till flygledarna här:
En gång när jag var ute och reste låg den civila radarn runt arlanda nere och man använde militär radar (enligt kaptenen) vilket ledde till en viss försening eftersom man fick hålla större avstånd mellan flygplanen. Mina frågor är då:
Sker ledningen i detta fall från de civila ledningscentralerna eller måste STRIL gå in och agera flygledare även för civil trafik, dvs kan den civila flygledningen även länka in militär radar och filtreras det i så fall bort någon information?
I vilken utsträckning har FM tillgång till sekundärradar? Att idka trafikledning med enbart primärradar låter lite jobbigt..
Gör man ofta på det här sättet? Dvs händer det ofta att den civila radarn går ner?
Det här låter ytterst märkligt eftersom flygledningen aldrig använder militär radar.
All flygledning sker med hjälp av civila radarstationer av civila flygledare. (Militära flygstridsledare får bara sköta militära flyg i särskilt avgränsat luftrum) . Och om det bara är Centralerna i Malmö eller Stockholm som drabbats av problem tar FL hjälp av flygledarna i diverse torn på flygplatser som också har tillgång till radarinformation.
För trafiken runt Stockholm används såvitt jag förstått en sekundärradar (som är beroende av fungerande transponder) vid Arlanda och en kombinerad radar vid Uppsala. Om en är ur funktion kan trafiken ledas som som vanligt förutom att minimiseparation vid inflygning (2.5 Nautisk Mil istf 3Nm) inte kan användas. Om både Arlanda och Uppsala radar skulle vara otillgängliga skulle all trafik till/från Arlanda och Bromma ställas in.
Det enda "militära" med detta system är primärradarn vid Uppsala som alltså bara marginellt påverkar hur tätt man kan landa på Arlanda.
Det finns givetvis ytterligare nyanser av detta (PM:a) men grovt talat måste jag säga att kaptenen bara hittade på en orsak till att ni blev försenade som inte hade något att göra med de verkliga orsakerna.