2012-08-12, 14:47
whee
Ursprungligen postat av Familjestenen
Det här låter ytterst märkligt eftersom flygledningen aldrig använder militär radar.

All flygledning sker med hjälp av civila radarstationer av civila flygledare. (Militära flygstridsledare får bara sköta militära flyg i särskilt avgränsat luftrum) . Och om det bara är Centralerna i Malmö eller Stockholm som drabbats av problem tar FL hjälp av flygledarna i diverse torn på flygplatser som också har tillgång till radarinformation.

För trafiken runt Stockholm används såvitt jag förstått en sekundärradar (som är beroende av fungerande transponder) vid Arlanda och en kombinerad radar vid Uppsala. Om en är ur funktion kan trafiken ledas som som vanligt förutom att minimiseparation vid inflygning (2.5 Nautisk Mil istf 3Nm) inte kan användas. Om både Arlanda och Uppsala radar skulle vara otillgängliga skulle all trafik till/från Arlanda och Bromma ställas in.

Det enda "militära" med detta system är primärradarn vid Uppsala som alltså bara marginellt påverkar hur tätt man kan landa på Arlanda.

Det finns givetvis ytterligare nyanser av detta (PM:a) men grovt talat måste jag säga att kaptenen bara hittade på en orsak till att ni blev försenade som inte hade något att göra med de verkliga orsakerna.


Esos har tillgång till Uppsala radar vilken har både mssr och psr, dvs "militär radar" och kan använda denna för ledning av trafik men så vitt jag vet har detta inte använts i större utsträckning utan bara vid tillfällen då transpondrar varit ur funktion. Vid användning av primärradar används 5 nm separation inte 3.