2012-08-13, 14:49
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur brukar det funka när man cirklar i kö i väntan på landning? Vet man ibland om att det är kö redan vid start?
Snurrade i runt 20 minuter nordost Bombays flygplats, vädret verkade normalt (fuktigt, varmt och illaluktande) när vi landade. Kan de ha varit så att vi inte kunde få någon senare starttid (från IST, där det var startkö när jag skulle hem), på grund av kö där?

Enligt Google verkar närmaste lämpliga bana (för A330) ligga ca 125 km från Bombay, i Pune, och den verkar inte alls lika vältrafikerad. Kan den vara tänkt som reserv vid för lång kö?

Jag har ingen koll alls på kalkyler angående mer bränsle eller behöva landa för tankning på fel flygplats, men det verkar vara komplexa grejer.


Det enda jag vet är att man prioriterar flyg som har lågt med bränsle när det blir kö vid flygplatsen. Så det flygplan som har minst bränsle får landa först sen så tror jag resten serveras enligt ett first come first serve-system. Reservflygplatser får piloterna svara på, där har jag ingen aning