2012-09-05, 19:35
ksv
Ursprungligen postat av lanafish
Hur taskiga förhållanden går det att lyfta i? När jag flög till London från Malmö 9 december (vet inte var man kollar upp hur det var) så blåste det på riktigt bra. Jag kände hur planet gungade när det stod vid gaten. När det väl lyfte så kändes det som det tappade sjukt mycket höjd efter några sekunder och det skakade riktigt mycket, var uppriktigt sagt rädd.
Att det blåser är i sig inget större problem.
Det som begränsar är sidvindskomposanten vid start och landning. Överstiger den vissa värden får man inte försöka starta eller landa.

Ursprungligen postat av lanafish
Och en liten oseriös fråga som jag alltid grubblat på, hur stor andel av stewardsen är homosexuella?
Skulle gissa att över 50% är öppet homosexuella.

Ursprungligen postat av JedanProblem
Var lite nyfiken på det här med turbulens under flygning, och vad man som pilot har för riktlinjer för när man ska be passagerarna ta på sig bältena? Finns det något slags instrument som uppmanar en att tända skylten, och som man måste följa eller?
Nej, det är helt upp till befälhavaren att avgöra.
Även om det bara är lätt turbulens kan man ibland välja att slå på skylten om man tror det finns risk att det kan bli värre.

Tror man att det kan bli mycket turbulens beordrar man även kabinbesättningen att spänna fast sig.
Ursprungligen postat av JedanProblem
Kan det vara så att om man är lite väl flitig med att tända skylten, så tycker kabinpersonalen att man är en omständig jäkel, som stör dem i deras jobb?
Det är klart att det ställer till det för dem om det är mitt i matserveringen, men det är ju deras egen säkerhet det handlar om.
Det är ju just kabinpersonalen som löper störst risk att skadas.