Ursprungligen postat av LikeAGlove
Var med om en underlig sak under en landning i Köpenhamn med Qatar Airways från Doha i förrgår. Just som planet skulle ta mark, alltså bara några meter ifrån gasar piloten på som det inte fanns någon morgondag och lyfte hela schabraket igen. Det första jag undrar är vad som kan ha inträffat som får piloten att besluta sig för att lyfta igen då man redan är så långt gången i själva landningen. Sedan undrar jag givetvis hur f*n man kan lyfta ett sådant stort åbäke till plan på nytt från så pass låg hastighet, alltså utan att accelerera på marken
Det hela var sjukt obehagligt i alla fall, och piloten lät otroligt stressad när han senare uppe i luften igen bad om ursäkt för den extra tidsfördröjningen. Flyger i snitt cirka två gånger i månaden och har aldrig varit med om något liknande tidigare.
Han avbröt landningen och gjorde en go around vilket inträffar då och då och i princip kan initieras ända fram tills man aktiverar spoilers och reverserar. Kan bero på vad som helst, kanske hade planet innan inte kommit av banan eller väderförhållandena gjorde att ni inte var stabila i slutfasen av landningen.
De flesta plan har mycket reservkapacitet och i normalfallet utnyttjas den inte till 100% för att spara på bränsle och slitage. Vid en go around är det dock annorlunda, någon pilot vet säkert bättre men det är väl i princip gasreglaget till stopp som gäller. Tex så kallas ju MD-80 inte "Mad Dog" helt utan anledning och även Boeing 757 ska ha mycket dragkraft i reserv att ta av.
Piloten lät förmodligen stressad för att det är mycket att göra i en sådan situation och då får momentet "prata med passagerarna" stå tillbaks.