Ursprungligen postat av BallaRune
Du kan ju inte kolla när det går ut eller registrera eller registrera ett nytt månadskort hemma iaf.
Likadant med SJ:s kort med reskassa. Det märker man ju först framme vis stationen om det inte finns tillräckligt saldo på kontot.
Personligen tyckte jag redan att 50kr extra för att lösa biljett på tåget var fullt tillräckligt.
Det där med 1200kr har SJ enbart hittat på för att kunna tjäna pengar på stressade resenärer.
Va? Om man har ett månadskort som gäller på tåg så ska man oftast registrera det i förväg, och då får man ett kvitto som visar giltighetstiden. Sedan finns det månadskort som gäller på både buss och tåg. Om man då aktiverar det på en buss så får man se till att man får ett sådant kvitto av busschaffören. Då vet man ju när kortet går ut.
Så det känns som en dålig ursäkt om man varken kan registera det eller ens vet när kortet går ut. Giltighetstiden kan man även kolla hemma eftersom man ska spara kvittot (tågkonduktören kan vilja se det).
Jag vet dock inte hur det fungerar med reskassa.
Jag tror inte att de vill jävlas med stressade resenärer. Tjäna pengar kan man göra ändå, även om jag själv tycker att 1200 kr kan vara lite väl saftigt för att man ska kunna betala ombord på tåget. Men jag tycker mest synd om utländska turister som kanske inte har fått den informationen.
De flesta köper ändå sin tågbiljett i god tid. Ska man köpa biljett samma dag som man reser så kan man ändå göra det före avgång. Är man så stressad att man bara ger sig av till tågstationen direkt och är där 1 minut innan tågets avgångstid, då har man planerat dåligt. Speciellt med tanke på att de flesta ändå vet när de ska resa. De kanske inte vet exakt tid och datum. Men ofta vet man vilken dag och ungefär när man ska resa. Så man kan planera i förväg och därmed köpa biljett.
Det är ändå en liten minoritet som köper biljett ombord på bussen.