Reskassa är SJ:s vanliga betalkort med skillnaden att man bara kan kolla saldot i deras egna automater. Det är alltså väldigt lätt hänt att åka upp till stationen med för lite saldo på kortet.
Redan när man betalar månadskortet så väljer man startdatum och det datumet som står på kvittot är tyvärr helt värdelöst om man råkat missa att registrera kortet.
Det märks att du inte har åkt särskilt många turer där det har varit byten mellan olika buss och tågbolag. Är det tre byten och första anslutningen är försenad så förstår du själv att det inte handlar om egen planering längre. Åker du från Uppsala regelbundet till tex stockholm, eskilstuna, enköping, södertälje så har du helt plötsligt 5-6 olika bolag att försöka hålla reda på, SJ, västmanlands läns trafik, Upptåget, SL, Upplands läns trafik, Sörmlands läns trafik.
Det mest klockrena är kanske att åka från Gottsund till Eskilstuna över Södertälje. Då åker du först med Upplands läns trafik till Uppsala centrum, byter där till Upptåget till Upplands Väsby och byter till Pendeltåget med SL till Södertälje centrum och därifrån byter till buss mot Södertälje syd och sedan sista biten med SJ till Eskilstuna. Troligtvis blir du tvungen att köpa biljett vid 4 eller 5 av de anslutningarna
De utländska turisterna vet jag inte om det är så synd om, såvida de inte är dumma nog och drar fram kortet och faktiskt betalar. De som jag tror kommer att råka illa ut är folk som inte har kort eller har koll på kort och koder och stressade resenärer som inte hört ändringen.