2012-11-10, 19:17
leprasjukling
Ursprungligen postat av Fri
Ja, jag har köpt biljett av föraren när jag någon gång åkt långdistansbuss. Flygplatser är ju statligt reglerade och i praktiken krigszoner där varenda milliliter vätska ska inspekteras av nån psykopatisk statligt upphandlad vaktbolag. Det försenar och förduyrar flygtrafiken mycket. Om Ryanair fått bestämma så skulle det vara precis som att åka bus, och piloten skulle som konduktör ha gått genom planet och sålt biljetter till besättningen före start. Precis som på 1920-talet.

Det var uppenbarligen ett antal år sedan du åkte långfärdsbuss, mycket har hänt de senaste fem åren när det gäller att använda ny teknik och rationalisera. Både Swebus och GoBybus använder modern teknik och man kan inte köpa biljetter ombord. Det är denna bandvagn som SJ försöker haka på.Att SJ är statligt är oväsentligt i detta sammanhang då mekanismerna i att använda modern teknik för att skära i personalkostnader och maximera intäkterna är desamma.

Ja säkerheten är inte Ryanairs ansvar, däremot är det inga statliga regler som hindrar Ryanair från att ha försäljningskontor på varandra destination med fullt av personal som säljer biljetter och svarar på alla frågor. Att SJ stänger sina försäljningskontor och ombordförsäljningen är av samma anledning som att Ryanair sköter sin biljettförsäljning som de gör, intäktsmaximering och kostnadsminimering.


Ursprungligen postat av Fri
Men att försvåra kundernas köpande av biljetter leder ju till enorma förluster! Den planekonomiska visionen funkar inte. Det har all erfarenhet bevisat mycket övertydligt nu. Att SJ hoppar på denna nya källa till förluster, förvånar i och för sig inte, eftersom ingen vid SJ har någon anledning att bry sig om att göra vinst, om att göra nånting som är bra för någon annan. De har ju monopol så de kan ju bara höja priset om det behövs.
Ja, det är ett riktigt casino!
Jag har verkligen en gång bokat en förstaklassbiljett till LÄGRE pris än en andraklassbiljett på samma avgång på samma webbsida! Deras prissättningsalgoritm är helt galen. Om du tänkte dig att du själv var entreprenör, så skulle den där detaljen med "prissättning" förmodligen vara ganska viktig för dig. Men inte för SJ.



Förstår du inte att SJ:s prissättning är tvärtom resultatet av en marknadsanpassning. Samma system med ständigt skiftande priser beroende på tillgång och efterfrågan sker exvis när det gäller hotellrum eller för den delen gurkorna du köper på ICA.
Vill du ha ett förutsägbart och fast pris, så skall du låta Riksdagen sätta priserna varje år så du vet vad som gäller.
Ja jag kan också bli irriterad på marknadsanpassningen av prissättning, men jag är förvånad att du är lika irriterad.

Det är inget svårt för de flesta att få tag i tågbiljetter, tvärtom är det mycket enklare nu än för 50 år sedan. Problemet är att SJ drivs enligt vinstmaximeringsprinciper medan jag anser att tågtrafiken är en viktig samhällsfunktion och andra hänsyn borde tas än bara ekonomiska, i detta fallet möjligheter för de utan internet, mobil och VISA-kort att åka tåg.