2003-08-05, 00:14
cold
Ursprungligen postat av scientistDOTse
Idag kom jag på ett fiffigt sätt att åka gratis med SJ, tack vare min försening. :idea:

Jag hade beställt en sista minuten resa, som jag inte hann ta ut i automaten. Det var 1 tågbyte också.

När jag kom in i tåget, så förklarade jag vad som hänt och frågade ifall jag kunde hämta ut min biljett vid nästa station. Hon sade att detta var icke möjligt. Jag hade min bärbara dator bredvid mig och visade henne mitt confirmation mail, om att jag köpt resan och där fanns också koden som man tar ut biljetten med. Hon struntade i att ringa upp o kolla om det stämmer att jag betalt, via den kod jag erhållit. Så smidigt var det. Sen vid nästa tågbyte, så var det samma sak. Det räckte att jag visade datorskärmen med e-mailen jag fått av SJ.

Så, om man vill åka gratis, är det bara att skapa ett fake brev, med avsändaren sjresor@sj.se och ändra destination m.m. från ett orginalbrev och skicka det till sig själv. 8) Sen använda det och säga att man inte hann ta ut biljetten. Man kan säkert också skriva ut ett papper, kanske ännu smidigare. Men som sagt, det är ju inte 100 % säkert, dom kan ju kolla upp om koden i brevet stämmer. Iofs, så insisterade jag att dom skulle kolla att min kod stämmer.

Båda svarade med att att brevet duger lika gott. Troligen för att dom är för lata att ringa o kolla.

Länge leve "latheten"


Funkar dåligt, de ringer till sin Helpdesk i 8 fall av 10 och kollar upp detta. Man är skyldig som resenär att ta ut sin biljett, om man inte tar ut den så får man lösa en biljtt till fullt pris på tåget. Man kan även få en straffavgift på 800 kr i fall man gör på detta sättet. Att man inte "hann ta ut biljetten" är inte ett skäl nog,