2013-02-18, 16:30
Ursprungligen postat av ksv
Man måste ha klart för sig att det finns olika sorters turbulens.

Den man råkar ut för uppe på höjd - klarluftsturbulens - beror på vädersystem som kan sträcka sig över hela kontinenter. Den går inte att förutsäga förrän man är inne i den och väl där finns det inte så mycket man kan göra åt det än att sätta på seatbelt signs och minska farten något.
Har man möjlighet kan man byta höjd men det är inte säkert att det hjälper.


En helt annan orsak till turbulens är konvektiva moln.

Att de kommer skaka en hel del när man åker igenom cumulusmoln (vackert-väder-moln) fina sommardagar är förstås givet. Kan man åker man runt molngubbarna men man kan ju inte gärna ställa in landningar p.g.a. fina sommardagar.


Cumulusmoln har dock en viss ovana att ibland växa på höjden och transformera sig till cumulunimbus - åskmoln.

Stora CB-moln kan orsaka riktigt kraftig turbulens (och diverse andra problem) och är något man undviker till varje pris. Lyckligtvis är cellerna i sådana här moln lätta att upptäcka med väderradar och därför lätta att undvika. I ett område med hög aktivitet av sådana här moln kan man knappast undvika turbulens helt, men genom att sicksacka fram mellan dem kan man undvika de farliga områdena.

CB-celler är oftast lokala fenomen, vilket för att de sällan stänger flygplatser helt. Visst, ligger det en cell på finalen för en landningsbana kan man inte landa. Har man extra bränsle kan man lägga sig i väntläge 20 i minuter och vänta på att cellen driver bort, annars får man gå till en alternativflygplats.


Tack ksv.

Nu blir allt mycket ljusare för Mittpunkt