Ursprungligen postat av Neksnor
Nä, jag tycker det verkar dumt att väga passagerare.
Om man funderar lite med RA som exempel så kan de gissa att på rutten Skavsta-Stansted kommer det åka X % svenskar, Y % britter och några % blandat. Siffror för medelvikt kan man leta fram, sedan adderar man vikten för kläder och inkluderat bagage, multiplicerar med uppskattat andel sålda stolar och får fram hur mycket maskinen antagligen kommer väga. När man sedan sätter priserna ingår det i beräkningen. På en annan linje mellan två tjockisländer behöver man kanske plocka ut mer pengar. Eftersom det kostar kunden så mycket extra med bagageövervikt så borde övervikten vara ganska marginell och om folk köper väskplats innan flygningen så kan bränslemängden vid behov anpassas vid tankning, om de nu flyger med så liten bränslemarginal att 300 kg väskor gör att de behöver tanka mer.
Jag skulle inte tro att något flygbolag skulle tillåtas att flyga med så liten bränslemarginal. Det måste ju finnas marginaler för motvind i stället för medvind och för att kunna gå till en alternativ flygplats osv. Sedan kostar ju övervikt knappast 40 kronor i ökad bränslekostnad per kilo utan den avgiften handlar ju mest om ex bagagelastarnas arbetsmiljö vilket inte är ett problem när det gäller passagerarnas vikt då passagerarna går ombord själva. Skulle nog bli mycket köer på flygplatserna om alla skall vägas och betala extraavgifter innan dom går ombord och köer tycker jag vi har nog av när man flyger redan som det är. Så länge dom man klarar sig med ett säte så skall man inte betala för vad man väger.