Ursprungligen postat av xituno
Om jag minns rätt ändrades reglerna efter denna tragiska olycka.
Före olyckan opererade en del bolag efter "följ vad TCAS säger", medan andra opererade efter "följ vad flygledaren säger". Om jag minns rätt så ändrades det till "följ vad TCAS säger" för alla.
I denna specifika olycka följde DHL-planet TCAS order om att sjunka, och tyvärr följde det ryska planet flygledarens order om att sjunka... Olyckan är dramatiserad av Mayday som du bör hitta om du letar.
Som jag minns det fanns vid tidpunkten för denna olycka inte funktionen att TCAS kunde ändra ordern när den väl blivit given.
Reglerna har inte direkt ändrats, utan snarare har det uppmärksammats att reglerna inte följts i vissa delar av världen och det har legat fokus på att få alla att följa samma regler.
Jag har för mig att det i det ryska flygbolagets manualer var tvetydigt. På något ställe i manualen kunde man läsa att piloterna vid en TCAS-situation skall följa instruktionerna från TCAS (vilket är det rätta) medan det i en annan del av manualverket stod att flygledares instruktioner skall följas före TCAS.