2013-06-27, 16:43
Extrans
Ursprungligen postat av Mula
Jadå, det går att lyssna på i efterhand.
Det var KLM19M som gjorde en go-around, och det hände vid pass 12.05 den 23e (1005 Zulu).
Så om du plockar fram filerna från Twr och app/dep mellan 1000Z-1030Z så kan man höra det, man kan ladda hem de som mp3-filer.

I stort sett är de intressanta bitarna dessa (tiderna är med reference till 1000Z).

ESSA-Gnd-Twr-Del vid 03.01:
KLM19M: go-around. (lite otyydligt)
Torner: KLM19mike roger

Då byter KLM19M till Stockoholm control som hörs på App/Dep och anropar vid 4.00 in i filen, varpå en viss förvirring tycks uppstå eftersom flygledaren tror att de är avgående och ber dem kontakta Departure. De förklarar då att de är på arrival varpå de radarvektoreras tillbaka till inflygningen
Tyvärr är ljudet väldigt dåligt här så jag har knappt vad de säger.
Sedan hörs de av och till på frekvensen på tillbakavägen till inflygningen för bana 26.

Vid 18.50 är de tillbaka på Twr igen och då utspelar sig konversationen som kovo refererar till:
KLM19M : say hello again, KLM19M
Twr: Hello,just wanna check with you, do you want to report the incident when on the ground?
KLM19M: (he he) not on the incident (hehe) we will cite (ASR?) .
Twr: could you say again please?
KLM19M: Ehh ehh ASR(?) eehm.. we will report (hör faktiskt inte riktigt vad han säger)
Twr: Ok i understand, I will do the same.

Så spännande kan det gå till på flygradion


Bara för att förtydliga, ASR är en Aviation Safety Report, helt enkelt en blankett man fyller i när något onormalt har hänt. Den skickas sedan in till berörd myndighet. Mycket möjligt att man filat en sådan vid en go-around, även om det inte alltid behövs.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Luftfart/Tillbud_och_...

Där finns blanketten om någon är intresserad av att kika på den