2013-06-27, 21:56
Ursprungligen postat av libben
Mjo, lyssnade på det som gick att lyssa på. Hörde nog det du pratar om nu, men jag var för dålig på att uppfatta att det var mitt plan det rörde.

Hur som helst så var vi precis på väg att sätta ner hjulen i backen när han drog på fullt gaspåslag och steg så snabbt han bara kunde, hjulen uppskattar jag till bara 3-4 meter ifrån banan. ~1 minut efter annonserade en flygvärdinna att de inte visste varför och att de snart rapporterar igen. När vi planat ut efter uppstigningen så annonserar kapten att de gjort en goaround och orsaken var, another aircraft on the runway.

Hans egna ord om jag minns allt rätt, vilket även tjejen påstår att hon minns att hon hörde när jag fråga.

Jag är inte flygrädd och är inte det efter det här heller vill jag bara påtala i en tråd för flygrädda som läser. Allt känns som vanligt och safe as usual. Ville mest bara själv kolla om det fanns möjlighet att få tillgång till sån här information så man kunde se vem som gjort felet att hamna på runway.

Hur som helst så känns ju kaptenens uttalande samt det som rapporteras till tornet väldigt knasigt. Luktar lite, orka pappersjobbet skyll på något enklare typ.

Rätt säker på att det är mitt plan iaf som vi pratar om. Kom från ams med klm och landade vid sagda tidpunkt ~12:15


Fast nu förutsätter du att det är någons fel att man gör ett pådrag (go around). Det är normalt ingenting man rapporterar utan anses vara en standardföreteelse, däremot att landa med något på banan är en omedelbar MOR (Mandatory Occurance Report). Oftast sker pådrag för att någon har varit seg av banan eller för att något inte fungerat som tänkt.

Ur flygledarperspektivet är den vanligaste varianten att man har en som ska starta och är redo men behöver en separation mot tidigare start, t.ex. 3 minuter. Då ställer man upp starten på banan och instruerar inkommande att fortsätta inflygningen. Ifall man sen inte ritkigt får den lucka man behöver kan man försöka få av den startande, men har man ingen taxiväg nära tröskeln så går inte det (plan kan ju inte backa). I dom lägena så instruerar man en go around.

Anledningen att man gör det är att mardrömmen som tornflygledare är en piggyback go around, det innebär att du rullar en start som får fart nerför banan samtidigt som en på kort final går runt. Då kan du teoretiskt hamna i läget att du har en startande som stiger upp med en på go around alldeles bakom. Som du säkert förstår är det inget bra läge att vara i så man skickar hellre runt någon än riskerar en piggyback go around om man kan hjälpa det.