Ursprungligen postat av PresidentBahama
Tack för en mycket intressant tråd. Jag har tagit mig fram till ungefär det 170e inlägget så med risk att upprepa vad som senare sagts har jag följande frågor:
1) Tyngdpunktsförskjutning pga handbagage
T ex 737orna är ju byggda med bagageutrymme under kabinen. På senare år har ju dock flygbolagen genom sin prissättning fått folk att flytta bagaget därifrån upp till skåpen över sittplatserna. Rimligen innebär detta en viss tyngdpunktsförskjutning uppåt, vilket i sin tur borde destabilisera planen. Är denna effekt helt försumbar?
2) Skevroder kontra sidoroder
Jag har förstått att man "svänger" både med sidoroder och skevroder. Frågan man då ställer sig är varför det behövs två reglage. Ok om man vill kunna rolla, men annars. Är det så att planets hastighet påverkar hur mycket skev- respektive sidoroder man använder vid en sväng? Vad händer om man enbart svänger med sidoroder? En analogi med bilåkning är ju att tänka sig en doserad kurva som onekligen är energieffektivare än en plan kurva, men där man tack vare friktion även kan svänga i en odoserad kurva, men vad händer alltså i luften om skevrodren ej används?
3) Piloters kvalitet
Är det inte egentligen så att det skljer fruktansvärt mycket mellan en bra och en dålig pilot även t ex i ett sådant bolag som SAS? Ok, att alla klarar alla hårt ställda krav, men om det blir en riktigt svår situation, är då inte skillnaderna stora? Visar inte simulatortester detta?
1) Jag har tolkat* det som att besättningen använder information om var passagerarna sitter som någon sorts grunddata inför resan. Om det stämmer så borde ju även info om hur lasten är fördelad vara intressant. Läste att en av Airbus provmaskiner av nya A350 har stora vattentankar och pumpar i kabinen just för att kunna testa väldigt extrema lastsituationer.
* Jag sysslar inte alls med flyg, men hörde lite snack av flygfolk.